Four Party Papers, One Face

Uploaded by on Apr 20, 2011

Follow us on TWITTER: http://twitter.com/cnforbiddennews
Like us on FACEBOOK: http://www.facebook.com/chinaforbiddennews

Uploaded by on Apr 20, 2011

Follow us on TWITTER: http://twitter.com/cnforbiddennews
Like us on FACEBOOK: http://www.facebook.com/chinaforbiddennews

新唐人2011年4月21日訊】最近,大陸網民發現,《人民日報》、《光明日報》、《經濟日報》和《解放軍報》的頭版,連續3天一模一樣。網友驚呼,中國報紙都一家嗎?以後只看一份報紙就行了。專家指出,在沒有新聞自由的情況下,黨報一張面孔,這是必然的。下面請看報導。

早些時候,《洋蔥畫報》曾報導過《人民日報》、《光明日報》、《經濟日報》3份報紙的頭版幾乎相似。最近,網民更是發現,《解放軍報》與這3份報紙的頭版也是一樣,而且是連續3天一模一樣。

這4份報紙,連續3天的版面編排和照片基本一樣,只是《解放軍報》在排版上略有不同,但報導的內容完全相同。

高瑜(資深媒體人):“中宣部有非常嚴格的要求,幾乎每天中宣部都要發通知,而且有一些消息,它都規定了(在)頭版頭條、每版的位置,它都規定了。當然這就出現了『黨報一個面孔』,那就是非常正常的。在中國來講,就是很正常的現象。”

高瑜女士還談到,除了黨報,其他的報紙也是大同小異。

高瑜:“現在很多市場化的報也是這樣,除了地方性的新聞有一些差別,其他的一些重大的、全國性的消息也基本都是一樣的。所以中國沒有新聞自由,它這種千篇一律就是難免。”

在此之前,《華爾街日報》曾報導,中共黨報《人民日報》今年3月14號的頭版,除了將全國人大「三」次會議改成「四」次會議之外,其餘全部照搬去年(2010年)3月14號的頭版。兩者的版面編排與照片幾乎一模一樣。

報導談到,這堪稱是新聞史上最懶惰的複製粘貼工作,而這背後所反映的則是中共對宣傳機器的嚴厲管制。對於這些宣傳機構的職員來說,為了防止出現“錯誤”招致嚴厲處罰,簡單的照搬似乎成了保住飯碗的最佳方法。

對此,有網友評論說,這就是鮮明的中國特色!當局強迫各單位訂閱這些報紙,純粹是勞民傷財。如果允許新聞自由競爭,這些報紙一份都賣不掉。

高瑜則談到,與這些充當中共喉舌、不愁經費來源的官媒相比,大陸其他報紙媒體的處境則是左右為難。

高瑜:“對於其他的一些都市報,那處境就是非常難了。一方面呢,它要市場化,不市場化它沒法生存,(政府)財政不報的。它在上邊又有一個惡婆婆,就是中宣部,還有出版署,還是要求它們做喉舌、做輿論工具。”

除了報紙出現頭版照搬的笑話外,日前人力資源和社會保障部的官網也驚現“烏龍年報”,令人大跌眼鏡。網友爆料指出,人力資源和社會保障部官網上的2009年年報和2010年年報竟然一字不差,甚至連日期都沒有進行更改。

有網友指出:在中國,幾乎沒有真正現代意義上的媒體,只不過是政治的傳聲筒!

新唐人記者黃麗達、李謙、黎安安採訪報導。

Four Party Papers, One Face

Bloggers discover that four newspapers, Guangming
People’s Daily, Economic Times, and PLA Daily,
had identical front page three days in a roll.
Netizen said one paper is enough.
Experts believe this is inevitable
when press freedom is non-existent.

The Onion had an article showing
People’s Daily, Guangming and Economic Times
having the same front page. Bloggers added
one more paper, PLA Daily, to the list.
Moreover, now identical front-page
was carried in all four papers for three days in a roll.

For those three days, all of these four papers
had similar front-page layout and photos,
exept that PLA Daily’s layout was slightly different,
but the content was the same.

Gao Yu, a media expert:
“The Chinese Communist Party’s (CCP)
Propaganda Department has daily notice,
with strict requirements on what news to put
on the front page, on what positions. This is why
you see the same face on all CCP’s papers.
This is common in China.”

Gao said other papers are basically the same.

Gao: “Many market-oriented papers are the same.
Their local news is different, but major news and
national news follow the same identical content.
China does not have press freedom,
and the result is identical news content.”

Wall Street Journal (WSJ) pointed out
that on March 14, People’s Daily had
a front-page report on the 4th People’s Congress.
The page was a copy of last year’s front page,
with the only change of 3rd to the 4th Congress.
Layout and photos were identical.

WSJ called this “the laziest cut-and-paste job
in the history of journalism.”
Behind it is the tight media control by the CCP.
To avoid saying the wrong words and be punished,
newspaper staff simply resorts to copying.

Bloggers said this is a perfect Chinese characteristic.
The CCP forces work units to subscribe to
these papers – this is simply a waste of money.
If media freedom is allowed, no one will buy them.

Gao said while party papers make easy money,
other papers are put in difficult positions.

Gao: “Other metropolitan papers face tough times.
They have to consider the market in order to survive,
but they have evil bosses at the top, plus
the Propaganda Department and the Press Bureau.
They require the papers to act as their PR tool.

In addition to newspapers, some official websites
also have shockingly identical “annual reports.”
Netizen revealed that the Social Security ministry
had the same 2010 annual report as the 2009 report,
even the dates were unchanged!

Bloggers said China does not have real media,
only CCP’s parrots.

NTD reporters Huang Li da , Li Qian and Li Anan

廣告

About floweroftheheart

FlowerOfTheHeart@hotmail.com ஐ 精彩代理看真实世界 ஐ 突..破..网..络..封..锁,可于此下载免费软件: http://sdrv.ms/OoAbld (软件已崁入word文件内) https://sites.google.com/site/freegatebbs/ 自2004年12月3日起退党(/团/队)人数: 125,607,496(http://tuidang.epochtimes.com/) [请用破网软件进入] 《九评共产党》 http://www.epochtimes.com/gb/nf3541.htm [请用破网软件进入]
本篇發表於 未分類。將永久鏈結加入書籤。

發表迴響

在下方填入你的資料或按右方圖示以社群網站登入:

WordPress.com Logo

您的留言將使用 WordPress.com 帳號。 登出 / 變更 )

Twitter picture

您的留言將使用 Twitter 帳號。 登出 / 變更 )

Facebook照片

您的留言將使用 Facebook 帳號。 登出 / 變更 )

Google+ photo

您的留言將使用 Google+ 帳號。 登出 / 變更 )

連結到 %s